Aktivita vhodná na praktické zoznámenie sa so základnými symetrickými šiframi. Spracovala som podľa skvelého námetu Kataríny Kresáňovej, PhD., učiteľky a recenzentky tohto projektu.
- Cieľ: predstaviť základné metódy a spôsoby šifrovania
- Časové trvanie: jedna vyučovacia hodina
- Prvky zábavy: výzva, tímová práca, objavovanie, súťaživosť, odmeny
- Pomôcky: vytlačené šifry nalepené vopred na určitých miestach v škole, spolu s odkazom, ktorý si postupne počas lúštenia šifier zbierajú a skladajú; papier na zapisovanie riešení a pomocné poznámky, žiaci budú ešte používať mobil a pero.
Priebeh aktivity:
Najskôr krátke predstavenie šifier podľa priloženej prezentácie - úvodné tri snímky. Následne žiaci dostanú papier a dozvedia sa, že ich úlohou je poskladať správu, ktorú nájdu navštívením miest ukrytých v šifrách. Svoje riešenia si majú zapisovať na pomocný papier. Časti správy, ktoré nájdu, si fotia do telefónu.
Priamo na hodine žiaci majú na tabuli napísanú AN DÁVRECH, čo je príklad transpozície - zmeny poradia písmen v zašifrovanej správe.
Celá zvyšná hra pozostáva zo 6 šifier.
Správa 1: na dverách nájdu prvú zašifrovanú správu (Morseovka) a kúsok záverečného odkazu. Po dešifrovaní správy sa dozvedia ďalšie miesto, kde majú pokračovať v hre.
Správa 2: pigpen šifra - písmená prepíšeme podľa tvaru písmen v zodpovedajúcej šifrovacej tabuľke.
Správa 3: šifra Mlyn - dvojicu písmen prepíšeme na tretie, ktoré sa nachádza v Mlyne v tom istom riadku.
Správa 4: pomôcka Mobil naznačuje, že treba využiť klávesnicu mobilu, každé číslo predstavuje písmeno, ktoré dostaneme, keď na mobile daný početkrát klikneme na klávesnicu. (Obrázok klávesnice som im k šifre nepriložila, iba slovnú pomôcku Mobil.)
Správa 5: Cézarova šifra
Správa 6: najjednoduchšia na záver - prstová abeceda - hovorí späť do triedy, kde prebehne vyhodnotenie aktivity. Žiaci si poskladajú odkaz, ktorý zbierali cestou. Ja som pôvodne aktivitu realizovala tak, že pri každej šifre našli jeden dielik puzzle, no celkom sa to neosvedčilo, boli tímy, ktoré si v zápale riešenia šifry zabudli zobrať príslušný dielik so sebou pred pokračovaním v ceste.
Možné odkazy: čokoľvek povzbudivé, citát alebo zbierka kľúčových slov k šifrovaniu, napríklad
Poznámky pre učiteľov: výbornou pomôckou pri tvorbe vašej vlastnej šifry je stránka https://skaut-lisak.cz/sifrator/, cez ktorú si môžete rýchlo a ľahko vytvoriť vlastné šifrované správy.
Vybrané reakcie žiakov
- Lúštenie šifier môže byť veľká zábava.
- Musíme spolupracovať, aby sme niečo dokázali. Treba logicky rozmýšľať.
- Šifrovanie je naozaj skvelé. A naučili sme sa pracovať v tíme.
- Netreba stále byť v triede za počítačom, lepšie je to vonku a aspoň prevetráme hlavy.
Komentáre
Zverejnenie komentára