Preskočiť na hlavný obsah

Šifrovačka

Aktivita vhodná na praktické zoznámenie sa so základnými symetrickými šiframi. Spracovala som podľa skvelého námetu Kataríny Kresáňovej, PhD., učiteľky a recenzentky tohto projektu. 

  • Cieľ: predstaviť základné metódy a spôsoby šifrovania
  • Časové trvanie: jedna vyučovacia hodina
  • Prvky zábavy: výzva, tímová práca, objavovanie, súťaživosť, odmeny
  • Pomôcky: vytlačené šifry nalepené vopred na určitých miestach v škole, spolu s odkazom, ktorý si postupne počas lúštenia šifier zbierajú a skladajú; papier na zapisovanie riešení a pomocné poznámky, žiaci budú ešte používať mobil a pero.




Priebeh aktivity:
Najskôr krátke predstavenie šifier podľa priloženej prezentácie - úvodné tri snímky. Následne žiaci dostanú papier a dozvedia sa, že ich úlohou je poskladať správu, ktorú nájdu navštívením miest ukrytých v šifrách. Svoje riešenia si majú zapisovať na pomocný papier.  Časti správy, ktoré nájdu, si fotia do telefónu. 

Priamo na hodine žiaci majú na tabuli napísanú AN DÁVRECH, čo je príklad transpozície - zmeny poradia písmen v zašifrovanej správe. 

Celá zvyšná hra pozostáva zo 6 šifier.

Správa 1: na dverách nájdu prvú zašifrovanú správu (Morseovka) a kúsok záverečného odkazu. Po dešifrovaní správy sa dozvedia ďalšie miesto, kde majú pokračovať v hre.

Správa 2: pigpen šifra - písmená prepíšeme podľa tvaru písmen v zodpovedajúcej šifrovacej tabuľke.
pigpen šifra
Správa 3: šifra Mlyn - dvojicu písmen prepíšeme na tretie, ktoré sa nachádza v Mlyne v tom istom riadku.
mlyn

Správa 4: pomôcka Mobil naznačuje, že treba využiť klávesnicu mobilu, každé číslo predstavuje písmeno, ktoré dostaneme, keď na mobile daný početkrát klikneme na klávesnicu. (Obrázok klávesnice som im k šifre nepriložila, iba slovnú pomôcku Mobil.)



Správa 5: Cézarova šifra

Správa 6: najjednoduchšia na záver - prstová abeceda - hovorí späť do triedy, kde prebehne vyhodnotenie aktivity. Žiaci si poskladajú odkaz, ktorý zbierali cestou. Ja som pôvodne aktivitu realizovala tak, že pri každej šifre našli jeden dielik puzzle, no celkom sa to neosvedčilo, boli tímy, ktoré si v zápale riešenia šifry zabudli zobrať príslušný dielik so sebou pred pokračovaním v ceste.
prstová abeceda

Možné odkazy: čokoľvek povzbudivé, citát alebo zbierka kľúčových slov k šifrovaniu, napríklad
puzzle s kľúčovými slovami

motivačný citát


Poznámky pre učiteľov: výbornou pomôckou pri tvorbe vašej vlastnej šifry je stránka https://skaut-lisak.cz/sifrator/, cez ktorú si môžete rýchlo a ľahko vytvoriť vlastné šifrované správy.

Vybrané reakcie žiakov

  • Lúštenie šifier môže byť veľká zábava.
  • Musíme spolupracovať, aby sme niečo dokázali. Treba logicky rozmýšľať.
  • Šifrovanie je naozaj skvelé. A naučili sme sa pracovať v tíme.
  • Netreba stále byť v triede za počítačom, lepšie je to vonku a aspoň prevetráme hlavy.

Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Informatické piškvorky

Medzi základné prvácke témy patrí aj kódovanie zvuku a hardvér a softvér . Aktivita Informatické piškvorky obsahuje otázky z opakovania týchto tém. Žiaci pracujú rozdelení do dvoch tímov, najlepšie pri interaktívnej tabuli. Žiak, ktorý ide k tabuli, si vyberie políčko a snaží sa s pomocou svojich spoluhráčov správne zodpovedať na otázku. Ak sa im to podarí (je vhodné stanoviť nejaký časový limit, napr. 2 minúty), môžu si obsadiť toto políčko svojou farbou. Niektoré políčka sú bonusové a žiaci si ich môžu obsadiť bez odpovede na otázku. V hre sú aj políčka, kde majú odpovedať na otázku protihráčov. Cieľ hry je rovnaký ako v štandardných piškvorkách: zostaviť 4 políčka jednej farby v riadku, stĺpci alebo po uhlopriečke skôr ako tím protivníkov. Aktivita je verejne dostupná na adrese https://view.genial.ly/6563d239a76e2d0011433382 Z reakcií žiakov: Piškvorky boli zábavné. Užila som si ich, spolupracovali sme v tímoch a precvičili sme si nové učivo. Za mňa veľmi efektívny a zábavný štýl

Escape Room alebo všade samá informácia

Jedným z cieľov môjho tohtoročného učiteľského projektu je vypracovať zbierku 10 gamifikačných aktivít použiteľných pri výučbe základov informatiky. Tu popisujem jednu z aktivít. Escape Room: Vitajte v CS Lab(yrint)e Aktivita je verejne dostupná na adrese  https://view.genial.ly/6454a39a3140d6001276f58a Reakcie žiakov Žiaci hodnotili aktivitu takto: Hra  má podľa mňa peknú grafiku a dizajn. Správne odpovede sú... správne. Všimol som si, že v použitom fonte sa niektoré písmená správne nezobrazujú, takže to je možno maličkosť, ktorá by sa dala vylepšiť. Celkovo je ale  hra  veľmi dobrá. 9/10 (LM) Bolo to fajn lebo to bolo krátke. Väčšinu som vedel ale niečo som musel googliť. Čím to išlo ďalej, tým to bolo ťažšie. Nič nové som sa asi nenaučil iba zopakoval. Postupoval som tak aby som to nemusel robiť na viackrát. 6.5/10 (TO) Pri hre som používal ASCII tabuľku.  Hra  sa mi páčila. Musel som sa pri niektorých úlohách zamyslieť, lebo som si to už nepamätal. Nebolo to ani až tak náročné. Tro