Náboj

Náboj je názov tímovej súťaže realizovanej v rôznych vedných oblastiach: v matematike, fyzike, chémii. Princíp súťaže je motivujúci, má charakter hry a prináša nádych netradična na hodinu informatiky realizovanej obvykle pri počítačoch.

Pri informatickom náboji žiaci používajú technológie ako pomocný prostriedok na riešenie sady úloh.  Je vhodný na zopakovanie a precvičenie učiva.

Príprava hry

  • Učiteľ si pripraví a nastrihá príklady - súťažné úlohy, každú otázku v toľkých kópiách, koľko bude súťažných tímov.
  • Učiteľ si pripraví hárok so správnymi odpoveďami.
  • Učiteľ si rozdelí kôpky s očíslovanými otázkami na stôl tak, aby vedel rýchlo odovzdať žiakom ďalšiu úlohu na riešenie.

Postup hry

  • Učiteľ najskôr rozdelí žiakov do dvoj- alebo max. trojčlenných tímov. Odporúčam delenie na heterogénne skupiny určené priamo učiteľom, prípadne použitie náhodného rozdelenia do tímov, použiť na rozdelenie žiakov sa dá napr. Team Picker Wheel. Pri práci v takto vytvorených tímoch majú žiaci šancu komunikovať s inými ľuďmi, než je úzky okruh najlepších kamarátov. Samozrejme, pri výbere zloženia tímov stále zostáva dôležitá citlivosť voči žiakom a ich povahám. 
  • Každý tím vyšle jedného žiaka - bežca. Ten prevezme zadanie prvej úlohy a vráti sa s ním k svojmu tímu. Spoločne riešia úlohu. Výsledok spolu s číslom úlohy napíšu na samostatný papier. Bežec sa s výsledkom a zadaním otázky vráti k učiteľovi. Po kontrole správnosti výsledku dostáva nový príklad alebo sa vráti k tímu a snažia sa opraviť si chybu v riešení. Pokiaľ deti prídu trikrát s nesprávnym výsledkom, učiteľ im môže naznačiť, kde majú chybu v riešení, aby neboli demotivovaní a pokračovali v riešení úloh.
  • Náročnosť úloh sa stupňuje od jednoduchých otázok po otázky vyžadujúce si aplikáciu poznatkov či analýzu a syntézu informácií.
  • Hra končí, keď niektorý tím vyrieši všetky úlohy alebo keď skončí časový limit. 
  • Súťaž môže trvať 15 - 30 minút podľa náročnosti otázok a cieľov hodiny.
  • Najlepší tím učiteľ ocení jednotkou, podľa počtu tímov môže prideliť čiastkové bonusové body aj ďalším tímom v poradí.
  • Po skončení súťaže učiteľ alebo najlepší tím vyrieši na tabuľu záverečné príklady, tie najnáročnejšie, pre prípad, že sa k nim niektoré tímy nedostali.

Pozorovanie

  • Náboj na informatike je spestrením bežných hodín a príležitostne primerane slúži na zopakovanie učiva, upozornenie na nedostatky v jeho zvládnutí.
  • Práca v tíme väčšinu detí baví.
  • Aktivita je veľmi dynamická, je potrebné mať prehľadne zoradené otázky a rýchly prístup k správnym odpovediam.
  • Netreba zabúdať na záverečnú reflexiu a prejdenie problematických miest v riešení, pokiaľ si učiteľ všimne často sa opakujúce chyby.

Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Šifrovačka

Informatické piškvorky

Časostroj počítačov